اگر به دنبال مطلب خاصی می گردید آن را در سایت جستجو کنید...

بیوگرافی زنده یاد جمشید شیبانی


جمشید شیبانی (زاده: یا – درگذشته: تیر لس آنجلس) یکی از خوانندگان موسیقی پاپ ایران بود.[ ] «ترانهٔ سیمین بر» یکی از ترانه‌های معروف وی است.[ ]

جمشید شیبانی
زادروز
مه

تهران
درگذشت تیر

(  سال)
لس آنجلس، کالیفرنیا

ملیت ایرانی
پیشه خواننده، کارگردان، تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس
سال‌های فعالیت پیش‌پرده‌خوان در تئاتر تهران ( )

خواننده و ترانه‌ساز رادیو تهران ( )

در سینما از تا

شناخته‌شده برای ترانهٔ «سیمین بر»
سبک موسیقی پاپ
همسر فخری خوروش
والدین عنایت‌الله خان شیبانی

زندگی

جمشید شیبانی در سال در تهران و در خانواده‌ای هنرمند به دنیا آمد. او نوهٔ دختری میرزا عبدالله، پدر موسیقی ایران است و پدرش عنایت‌الله خان شیبانی از پیشگامان هنر نمایش در ایران به شمار می‌رود.

او دانش‌آموختهٔ به ترتیب، هنرستان هنرپیشگی تهران، تعلیم و تربیت از دانشگاه سانتامونیکا و سینما از دانشگاه کالیفرنیا است.

فعالیت هنری

فعالیت هنری را از سال با پیش‌پرده‌خوانی در تئاتر نصر آغاز کرد. در سال همزمان با افتتاح رادیو به همکاری با آن پرداخت و با اجرای ترانهٔ «بی تو» عملاً موسیقی پاپ را در ایران بنیان نهاد. این اقدام او در ابتدا با مخالفت تعدادی از بزرگان موسیقی ایران، از جمله غلامحسین بنان مواجه شد ولی در نهایت جای خود را به طور کامل در موسیقی ایران باز کرد.

او سینمای حرفه‌ای را از با فیلم «غفلت» ساختهٔ علی کسمایی به عنوان بازیگر تجربه کرد. از دیگر فعالیت‌های جنبی شیبانی می‌توان به تأسیس استودیو دوبلاژ «تخت جمشید» و استودیو «ایرانا فیلم» اشاره کرد.

جمشید شیبانی درسال جهت ادامه تحصیلات به آمریکا رفت و در لس آنجلس مستقر شد و ضمن تحصیل در کالج سانتا مانیکا به عنوان خبرنگار هنری با مجلات داخل کشور از جمله تهران مصور همکاری داشت و با ستارگان معروف آن دوران هالیوود حشر و نشر داشت و با آن‌ها گفتگوهایی انجام می‌داد که در نشریات ایران چاپ می‌شد. او هم چنین موسیقی متن فیلمی به نام «زن ایده‌آل» از محصولات استودیوی مترو گلدوین مایر را در سال میلادی ساخت. در این فیلم ستارگان معروفی چون کری گرانت و دبورا کر شرکت داشتند.

در زمینه ترانه سرایی پاپ جمشید شیبانی ترانه معروف «سیمین بر» را ساخت که در آن زمان گل کرد و هنوز هم به عنوان یکی از ترانه‌های معروف آن دوران از آن یاد می‌شود.

در کتاب «خاطراتی از هنرمندان» نوشته پرویز خطیبی، چاپ آمریکا، خطیبی ضمن اشاره به دورانی که جمشید شیبانی به کار خواندن پیش‌پرده‌های او در تئاترهای آن دوران لاله‌زار در تهران اشتغال داشت می‌نویسد:

«سال ، جمشید شیبانی در آمریکا به سر می‌برد، همان سال اولین صفحات سی‌وسه دور او در لس آنجلس ضبط شد که حاصل همکاری من و کریم فکور و خود او بود. پیش از آن من و حسین استوار و پرویز محمود قراردادی بسته بودیم تا در انگلستان اقدام به ضبط صفحه کنیم ولی متأسفانه بنابر دلایلی این کار انجام نگرفت. استوار با نعمت‌الله مین‌باشیان برای تهیهٔ صفحه به هندوستان رفت و من به گروه دو نفره شیبانی – فکور پیوستم.

با تمام کوششی که به عمل آمده بود تا صفحات ساخت آمریکا زودتر وارد بازار شود، این کار به خاطر مسائل مادی و معنوی به عهده تأخیر افتاد و در نتیجه استوار و مین‌باشیان، صفحات ساخت هندوستان را در دسترس علاقه‌مندان قرار دادند.

بی‌مورد نیست بنویسم که من و جمشید از دوران مدرسه ابتدایی آشنا بودیم. خانه ما در لاله زار بود و خانه آن‌ها در میدان بهارستان، کوچه نظامیه. گاه‌وبیگاه من و مجید محسنی، جمشید و احمد فرنیا همراه با چند تن دیگر در خانه دوستان و آشنایان تئاتر می‌دادیم، تئاتری که بیشتر به سبک روحوضی بود و داستان مشخصی نداشت و بر طبق معمول یک ارباب و یک کاکاسیاه در آن وجود داشت و یا نوکری که در مقابل آقای خانه فضولی می‌کرد.

عصرها که مدرسه تعطیل می‌شد پاتوق ما سرکوچه نظامیه جلوی بستنی فروشی مشهدی مهدی بود که در مقابل پنج شاهی یک بستنی به وزن تقریباً یک چهارم پوند، توی ظرف و بالای نان می‌گذاشت و به دستمان می‌داد.

وقتی هنرستان هنرپیشگی تأسیس شد و پدر جمشید، عنایت الله خان شیبانی به نظامت هنرستان انتخاب شد، جمشید و مجید محسنی به عنوان شاگردان دوره اول رسماً اسم‌نویسی کردند و یک سال بعد هر دو به خاطر استعداد فراوان موفق شدند نقش‌های نسبتاً مهمی را روی صحنه تماشاخانه تهران بازی کنند. به هر حال انتظار من و فکور برای دریافت صفحاتی که جمشید در آمریکا ضبط کرده بود مدتی مدید به طول انجامید تا بالأخره عنایت الله خان شیبانی پیغام فرستاد که صفحات رسیده‌است.

برای دریافت صفحات که قرار بود از هر لحاظ بهتر و برتر از صفحات مشابه باشد یک روز عصر به خانه جمشید رفتم. من بارها به خانه او رفته بودم، حتی اگر به خاطر خود او هم نبود من به خاطر انس و الفتی که با پدرش داشتم غالباً از فرصت استفاده می‌کردم و پای سخن و ساز مردی می‌نشستم که به خاندان هنر علاقه داشت و از گذشته‌های دور و نزدیک حرف‌های جالبی می‌زد،

از عارف قزوینی و علی اکبر شیدا می‌گفت و با نوای تارش بعضی از آثار این بزرگان موسیقی سنتی ایران را می‌نواخت و به راستی مرا به عالم دیگری می‌برد. وقتی وارد خانه شدم، جز عنایت الله خان کسی نبود. مثل همیشه با همان سادگی و محبت و گرمی برایم چایی آورد و چون می‌دانست که برای دیدن صفحات عجله دارم، جعبه چهارگوشی را که از خانه دریافت کرده بود آورد و روی میز گذاشت،

بعد با لحنی جدی گفت: «من این صفحات را یک بار گوش داده‌ام، نمی‌دانم چه بگویم؟ امروزه جوان‌ها چیزهایی را می‌پسندند که هیچ شکل و شباهتی به موسیقی خودمان ندارد»

عنایت الله خان خودش در دوران جوانی چند صفحه دور پر کرده ولی روی صفحه فقط به ذکر حروف ع – ش اکتفا کرده بود. من یکی از صفحات آواز او را سال هاپیش در خانه دوستی شنیدم و مجید محسنی هر وقت به جمشید شیبانی می‌رسید به طعنه و کنایه می‌گفت: «آقای عین-شین چطورند؟»

در خانه شیبانی بحث من و پدر جمشید بر سر این موضوع که آیا موسیقی مدرن هم در جامعه ایرانی باید راهی داشته باشد یا نه به درازا کشید، عنایت الله خان می‌گفت این راهی که شماها باز کرده‌اید موسیقی اصیل ایرانی را به خطر می‌اندازد ولی من معتقد بودم که جامعه حکم یک مغازه را دارد که باید در آن انواع و اقسام اجناس وجود داشته باشد تا هر کسی هر جنسی را دوست دارد بخرد.»

جمشید شیبانی در طول سال‌های پس از انقلاب در لس آنجلس زندگی می‌کرد و در این شهر ضمن دایر کردن یک استودیوی صدابرداری، انجمن موسیقی ایران را پایه‌گذاری کرد و برای خوانندگان معروفی چون ویگن ترانه ساخت. از معروف‌ترین ترانه‌های این دوران از زندگی هنری جمشید شیبانی، «اصفهان» با صدای معین است.[ ]

فیلمشناخت

کارگردان

  • سه دلباخته ( )
  • خانم دلش موتور می خواد ( )
  • دختر نگو، بلا بگو ( )
  • پسرخوانده ( )
  • عشقی‌ها ( )
  • ملا ممد جان ( )
  • ساقی ( )
  • قانون زندگی ( )
  • طلای سفید ( )
  • مستشار جزیره ( )
  • برای تو ( )

نویسنده

  • تلافی ( )
  • سه دلباخته ( )
  • آتش جنوب ( )
  • رانندهٔ سربلند ( )
  • عشقی‌ها ( )
  • ملا ممد جان ( )
  • ساقی ( )
  • قانون زندگی ( )
  • برای تو ( )

بازیگر

  • برای تو ( )

تهیه کننده

  • دو مرد خشن ( )
  • نمک نشناس ( )
  • تلافی ( )
  • سرباز ( )
  • سه دلباخته ( )
  • نان و نمک ( )
  • آتش جنوب ( )
  • بابا گلی به جمالت ( )
  • جایزه ( )
  • خانم دلش موتور می خواد ( )
  • رانندهٔ سربلند ( )
  • سه رفیق ( )
  • والده آقا مصطفی ( )
  • پلنگ در شب ( )
  • تیرانداز ( )
  • جنجال ( )
  • دختر نگو، بلا بگو ( )
  • دفاع از ناموس ( )
  • سارق ( )
  • عبور از مرز زندگی ( )
  • عمو فوتبالی ( )
  • هوس ( )
  • ابرمرد ( )
  • پری خوشگله ( )
  • جوجه فکلی ( )
  • صلات ظهر ( )
  • قفس ( )
  • گلنسا در پاریس ( )
  • میرم بابا بخرم ( )
  • یاور ( )
  • بی حجاب ( )
  • بیقرار ( )
  • بیگانه ( )
  • پسرخوانده ( )
  • عطش ( )
  • عشقی‌ها ( )
  • ملا ممد جان ( )
  • قانون زندگی ( )
  • طلای سفید ( )
  • مستشار جزیره ( )
  • برای تو ( )

نوازنده

  • ملا ممد جان ( )
  • طلای سفید ( )

متن ترانه سیمین بری

  • نام = سیمین بری
  • هنرمند = جمشید شیبانی
  • دستگاه = بیات اصفهان
  • ترانه‌سرا = استاد ابراهیم صفایی
  • آهنگساز = جمشید شیبانی
سیمین بری گل پیکری آری از ماه و گل زیباتری آری

همچون پری افسونگری آری

دیوانهٔ رویت منم چه خواهی دگر ازمن
سرگشتهٔ کویت منم نداری خبر از من
هرشب که مه درآسمان گردد عیان دامن کشان

گویم به او راز نهان

که با من چه‌ها کردی به جانم جفا کردی ( )
هم جان و هم جانانه‌ای اما در دلبری افسانه‌ای اما

اما ز من بیگانه‌ای اما

آزرده‌ام خواهی چرا تو ای نو گل زیبا
افسرده‌ام خواهی چرا تو ای آفت دلها
عاشق کشی شوخی فسون کاری شیرین لبی اما دل آزاری

با ما سر جور و جفا داری

می‌سوزم از هجران تو نترسی ز حال من
در خرمن و دامان تو چه باشد گناه من
دارم ز تو نامهربان شوقی به دل شوری به جان

می‌سوزم از سوز نهان

زجانم چه می‌خواهی نگاهی به من گاهی
یارب برس امشب به فریادم بستان ازآن نامهربان دادم

بیداد او برکنده بنیادم

گو ماه من از آسمان دمی چهره بنماید
تا شاهد امید من ز رُخ پرده بگشاید
error: Content is protected !!